Thursday, May 5, 2011

KAU TAK SUKA, KAU JANGAN LA BUAT

Pukul 12.15 pagi, aku baru siap kemas meja study, bookshelves dan semua laci dan lain-lain perabot tidak mengandungi pakaian yang sewaktu dengannya. Macam tak pecaya ja barang aku sikit. Mungkin sebab sem lepas mak aku angkut penuh satu kereta Serena dengan barang-barang aku. Mungkin. Mungkin.

Aku ni kalau buat kerja, suka berangan tapi aku tak suka guna perkataan berangan, aku prefer berfikir. Nampak educated sikit. Macam pemikir bangsa pun ada.

Dalam otak aku terfikir satu phrase:


Don't do things to others what you don't want others do to you.
Jangan buat perkara-perkara yang kamu tidak mahu orang lain buat kepada kamu.

Merujuk kepada status Facebook Cik Intan, ayat ni bernama " The Golden Rule of Life". Rasa macam ada sound effect "Aaaaaaaaaa (bunyi bila angel turun) " bila baca ayat ni. 
"Golden Rule"
 
Ayat ni jugak berjaya buat aku jadi serius seketika walaupun sorang-sorang dalam bilik. Fikir punya fikir, aku pun terfikir, apa yang aku fikir?  Eh?

Ok, aku fikir yang ayat ni betul. Haha memang la betul, kalau menipu takde la masuk buku SHE 101 kan. 
 
Ok serious time.
 
It is simple. Kalau kau tak suka satu perkara, please , please jangan buat kat orang lain sebab kalau orang tu buat balik kat kau, sakit hati kan? Memang semua orang tak suka bila orang buat benda yang dia tak suka. Memang la kan dah memang dia tak suka, takkan nak suka kot bila orang buat benda dia tak suka tu. Wuyyo ayat.. Gila punya pompuan. Haha! 

Tapi aku pelik bila orang still suka nak buat perkara yang dia tak suka kat orang lain. This is real,man. Aku tak tipu. First,aku cakap pasal diri aku je la. Aku paling tak suka orang tak punctual, tapi kadang-kadang bila ada sebab tertentu, aku buat orang tunggu jugak. Teruk teruk teruk.  Bak kata Encik Elyas, biar kita tunggu orang, jangan orang tunggu kita. I suka taw lelaki punctual macam ni. Hehe gedik suda~~~

Aku tak tawu la kan apa yang orang fikir bila suka-suka hati dia buat benda yang dia taw orang tak suka, lagi teruk, yang dia pun tak suka. Lepas tu nak touching-touching bila orang buat balik kat dia. Get real man. Ini hidup, bukan fantasi. Hidup macam roda, kadang-kadang benda yang kita buat kat orang akan berbalik kat kita balik. Bila someone cakap dia tak suka benda macam ni macam ni, respek. Tak cost kau seposen pun kalau kau respek orang lain. Tak turun pun harga minyak RON97 kalau kau buat kepala sendiri tak fikir orang. Toksah nak berangan la. Tetibe kan~

Banyak situasi yang aku nampak sekarang ni yang buat aku fikir ramai sangat yang tak fikir apa orang rasa bila dia buat sesuatu.

1. Kalau member-member, melawak yang tak fikir batas kawan dia terasa ke tak. Tak pun, nak orang ikut cakap dia je. Dia tak fikir pun pendapat orang lain.
 
 
 
2. Dalam relationship
Pasangan kena ikut cakap dia tapi dia tak buat pun apa yang dia nak pasangan dia buat.  Contoh, si pakwe ni tak bagi awek dia keluar dengan mana-mana lelaki walaupun berkumpulan, marah kalau dapat taw awek dia keluar ramai-ramai dengan member-memkber tapi dia berpeluk, berpegang dengan betina lain, takpa plak, dan vice versa. Nak pasangan kau setia, tapi kau tak. What the hal?
 
 
 
3. Si Tak Boleh Ditegur
Bila dia mengata, mengkritik, mengutuk orang takpa tapi bila ada orang lain mengata, mengkritik, mengutuk dia balik, ewah-ewah meletup sakan. Sound-sound orang tu bukan main lagi, macam dia tu tahap nirwana sangat tak boleh ditegur.

 
Pelik kan? Dunia..Dunia..
Just think la yang orang lain pun ada hati perasaan. Orang lain pun boleh touching-touching terasa jugak kalau kau buat dowang sakit, terasa hati. Kalau kau taknak fikir pasal orang pun, fikir pasal diri sendiri la. Kalau kau buat benda orang tak suka, orang tak suka kau. Orang marah-marah, mengata kau. Ingat selamat sangat ke hidup orang dok mengata , marah sana-sini?  Kesiankan diri sendiri je la. Tak susah sangat pun.

Kemon la, kemon. Tolong la start fikir pasal orang lain jugak. This world doesn't revolve around you. Kau bukan hidup kat hutan yang nak pentingkan diri sangat. Call me old-fashioned, I don't care. World change, world becomes cruel but I don't think people should.

Kalau kau rasa sakit hati bila orang buat benda kau tak suka, agak-agak orang lain tak terasa ke kalau kau buat benda yang sama? Cuba kita pegi scan ramai-ramai, aku ada tak organ-organ dalaman yang kau ada? Agak-agak aku ada hati perasaan jugak tak? 
Aku bukan menulis untuk siapa-siapa, aku tulis untuk semua. Sebab aku pun ada jugak perangai macam ni dulu tapi kalau orang keras hati macam aku pun boleh berubah, kau-kau yang lagi baik dari aku mesti boleh punya. Tak susah, fikir je sebelum kau buat sesuatu.
Sama-sama kita berubah. Tak rugi apa-apa pun rasanya. Tegur aku kalau aku pun silap.
 
Dan..

Mana tawu perubahan kau boleh turunkan harga minyak? 
:D
ZzzzZzzzZzzz~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...