Tuesday, May 17, 2011

CIKGU KU, MAK BAPAK KU!

Fuhh! Sehari aku tak boleh type apa-apa kat Blog ni sebab loading tak sudah-sudah. Gmail bermasalah, Facebook pun lembab,komen hilang. Macam-macam. Tapi kesusahan hidup berteknologi bukan aim aku untuk menulis tapi hari yang budak-budak sekolah sangat suka sebab kelas komform cancel. Hari Guru!

16 Mei. Tiap-tiap tahun hari ni mak bapak pening kepala bila anak-anak merengek mintak beli hadiah kat cikgu feveret dowang. Aku dulu pun penah paksa mak aku beli hadiah. Hadiah kat cikgu aku tapi guna duit mak aku. Muka tak malu sungguh. Nasib baik mak aku pun cikgu so dia faham situasi terdesak aku ni.

Lain weh Hari Guru untuk seorang anak cikgu macam aku ni. Introducing my parents, my teachers!

misteri tak gambar dari belakang?




Suasana Hari Guru dah ramai yang blog . Pengalaman aku sambut Hari Guru mungkin berbeza dari orang lain. First of all, aku anak cikgu. Mak aku cikgu Add Math, Abah aku Lecturer Fizik. Orang semua cakap hebat so aku pun wajiblah jadi hebat macam Mak dan Abah aku. Susah weh. Aku tak sehebat mereka. Aku tak hebat macam Mak aku yang otak Math dan boleh coach sukan itu ini, boleh berniaga itu ini semua untung dan Mak aku sangat cantik. 

Mak dan aku yang memang pemalu~


Abah aku lecturer Fizik tapi sama jugak terer sukan itu ini terutamanya tenis, communication skill yang hebat boleh jadi MC majlis rasmi dan tak rasmi dan punya pendekatan psikologi yang bagus < lecturer Matrik aku yang cerita macam mana Abah aku boleh dekat dengan budak-budak bermasalah dan somehow 'fix' them untuk minat belajar >.


Abah pakai baju kuning. Ce usya benda pe yg tulis kat baju Abah.



Kalau nak bandingkan aku dengan Mak dan Abah, oh my. Bukan langit dengan Bumi tapi macam the other universe. Jauh sangat bezanya. I have nothing compared to them. Sedih pulak bila cermin diri sendiri macam ni.


Seriuosly aku sangat jeles bila anak-anak murid Abah aku panggil Abah aku, "Abah". Huh! Bila masa pulak aku ada kakak, abang ramai-ramai macam ni?!  Lagi jeles bila Abah panggil dowang "anak-anak" Abah. Huh! Masa Abah mengajar Matrik Penang dulu, Abah eksiden. Ambik kau 2 bas students KMPP datang rumah tak termasuk lecturers. Jenuh aku masak dengan Mak. Dari situ la students Abah aku cite kat aku, dowang sangat sayang Abah aku. Dan aku pun suka bila tiap-tiap tahun jamuan praktikum, aku dapat makan free.


Bila aku sendiri masuk KMPP, ramai la lecturer-lecturer kenal dan bercerita macam-macam pasal Abah. Seriuosly aku bangga bila Abah sendiri disayangi ramai *tetibe kan*. Lagi seronok bila selalu dapat buku rujukan free dari kawan-kawan Abah. Lalalala~

1st batch KMPP- mentee Abah


Bila kenal ramai orang, lawak pulak bila ramai kawan-kawan aku rupanya bekas anak murid Abah. Contoh, Ammar, Amalina, Ima, dan ramai lagi. Best bila kawan-kawan sendiri suka Abah sendiri *perasan*. Kalau yang perempuan, reaksi mesti

" Laa Cikgu Saidi tu memang best. Lawak, baik, memahami bla3.."


Kalau yang lelaki?

"Perghh En Saidi! Memang terbaek! Lawak, gila-gila. Aku ingat lagi dia ajar graf sine jadi benda lain.." 
Tak nak cite habis. So korang tawu la kan dari mana aku dapat perangai loqlaq, gila macam ni.

Mak aku pulak mengajar Add Math kat SMK Junjong.Masa Form 4 aku pindah sekolah tu. Kawan-kawan aku ramai cakap Mak aku garang, tapi baik. Mau taw la, aku pun panggil singa betina. Haha! Mak memang garang, kuat berleter, tapi Mak sangat baik. Masa raya memang tak menang tangan la kan anak murid datang rumah. Majoriti budak-budak lelaki kelas belakang-belakang. Budak-budak nakal yang ramai cikgu tak suka. Mak aku ni kaki rempit. Serious, pernah main-main tekan minyak dengan Mat Rempit kat trafic light. Adoii.. Nasib baik Mak menang masa race tu. Haha!

Ada someone pernah cakap kat aku,

"Kalau bukan sebab Mak hang percaya kat aku yang bodoh ni, aku takkan berubah macam sekarang.."

Sebak wey aku dengar. Macam mana orang lain sangat menghargai Mak aku sendiri.

mummy!


Dulu masa kecik-kecik aku tinggal dengan arwah Tok dan Tokwan. Sedih pulak bila teringat masa kecik-kecik dulu hari-hari bila Abang Posmen datang aku tanya,

"Abah hantaq surat tak?"

Serius bukan niat aku nak tackle Abang Posmen tu. Abah study kat USM gak dulu. Tinggal kat Taman Pekaka dengan Mak. Aku ingat lagi dari tingkap rumah boleh nampak Pesta Penang. Kira tiap-tiap tahun aku tak pernah miss Pesta Penang tu. Jeles tak?

Ok back to business.

Aku dulu takde la rapat sangat dengan Mak, Abah sebab masing-masing busy. Ketegaq, degil tahap gaban gak aku ni dulu. Melawan. Kesian Mak, Abah kena jaga anak macam ni dulu. Lepas tu masa Darjah 6, Cikgu Kaunseling aku kaunselingkan aku. Dia cakap;

" Liyana, kamu patut bersyukur dapat Mak, Abah kamu. Cikgu dulu satu batch dengan Mak kamu, ada anak kecil tapi Cikgu tak kuat nak berkorban untuk tinggalkan anak demi masa depan. Tapi lihat la sekarang, kamu hidup senang, ada parents yang hebat macam tu. Cikgu pulak masih di sekolah rendah, masih macam ni.."

It is true. Walaupun kecik-kecik dulu aku macam sedih tak macam budak-budak lain tapi aku lupa yang aku tak pernah hidup susah. Aku tak tahu Mak,  Abah berkorban tinggal anak jauh-jauh untuk masa depan  anak-anak sekarang. Sekarang ni, mintak je semua dapat. Bayangkan kalau Mak, Abah tak sanggup berkorban dulu? Sapelah aku sekarang ni..

Walau macam mana hebat pun orang cakap Mak dengan Abah aku sebagai seorang cikgu, Kalau orang mengata macam mana teruk pun Mak Abah mengajar, Mak dan Abah will always be the best teachers ever for me!

Dan orang tak tawu how a great parents they are!

Selamat Hari Guru, Cikgu Saidi Samsudin dan Cikgu Norizah Che Din.

Abah, Mak dating!


Ikhlas dari,

Nur Liyana Saidi, anak murid paling hampeh yang mungkin Mak, Abah pernah dapat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...