Sunday, January 30, 2011

MASALAH KITA : FIZIK ATAU MATEMATIK?

 ***


Reading thru my old entries , FIZIK:Bukan Sekadar Teori , tiba-tiba teringat something yang Abah cakap. Bila? Gua dah tak ingat bai~ Haha! STML. Apekah??  Short Term Memory Lost. Huahuahua.
Hadoi la..Kalau nak taw kan, niat aku sebelum menaip ni, nak buat satu entry yang skema, berbaur serius dan tidak mempunyai unsur-unsur senget seperti kebiasaan. Namun apakan daya tak upaya. Dah aku begini.

Ok dah. Sambung balik apa Abah penah cakap dulu. Abah cakap..


Your problem is not PHYSICS but MATH.

See, besar gedegak nye tulisan, siap kaler merah lagi. Merah tanda serius. Serius. Serius.

Kenapa Abah cakap camtu?

Setelah beliau analisa segala kebolehan dan ketidakbolehan aku, Abah simpulkan disini, masalah aku adalah dengan entiti bernama MATEMATIK.


Hoh?!! OMG! OMG! OMG! I'm so surprised!


Gedik syial~ Menyampah dengan diri sendiri~ Hahihuheho! Yaa, keterujaan itu adalah lakonan semata-mata. Dah memang sejak azali lagi aku taw aku bermasalah dengan MATH.


BELIA BENCI MATH!
kesinambungan kempen Belia Benci Dadah.


Memang carik nahas dengan mak sendiri la kan aku ni. Mak aku cikgu Add Math,tetiba aku nak benci Math. Fuhh mau makan high heels 3inch mak aku pasni. Tapi kenapa Abah cakap camtu? Persoalan ini masih belum terjawab.

Sebab...

Abah cakap, teori-teori Fizik ni, aku tak dak masalah nak faham. Boleh explain dengan bagus, siap merosakkan lagi (wah sentap aku noxx~!) . Tapi bila bagi problem yang mempunyai unsur penyelesaian matematik kompleks, aku stuck. Stuck! Arghhhh!! Terus transform jadi SailorMoon. Tension punya pasal.

Apa salah aku?
isk3..

Syahdu je kan ayat ni.. Apa salah aku? Apa yang aku dah buat sampai Math buat aku camni? Aku tak pernah kacau anak bini teruna orang , tak pernah buat vandalisme. Rajin pergi sekolah rendah, ikat tali kasut, tak pernah ponteng kelas pastu gi lepak bilik wudhuk tido sana. Ok la yang last tu memang menipu. Tapi semua ni takde kena mengena pun dengan Math sampai dia nak hukum aku macam ni sekali. Syahdu la camni. T~T

Kalau tanya Mak, mesti Mak jawab : 

You are not gifted with Math. 

Bertambah syahdu dihati.

So tanya Abah je la. 

Abah cakap: 

Thats the problem with Malaysia. Kita hanya pentingkan penyelesaian masalah. Pentingkan result diatas kertas. What the hell la kan pi assigned high level Calculus masa first sem, walhal budak Math belajar masa 3rd , 4th sem benda tu. Then, soalan mostly mathematical problems. Yes, Math is the language of Physics but those problems kalau students dah hafal solving steps, it makes no sense at all.

Mostly students kita just tahu macam mana nak kira, tetapi tak reti nak explain konsep Fizik tu sendiri. Try give them  critical thinking questions, application of the Physics theory questions, or simply twist the klise question, yeah then most of our students will experience sudden death.


Yep. True. True. Hakikatnya Abah cakap sikit ja, aku yang menambah lebih-lebih. Hehe. Over kan~

Tapi tu la hakikatnya. Soalan exam kita sendiri mostly pengiraan. Kefahaman konsep--> kureng~~

I am not saying that Math bersalah dalam hal ni, or pengiraan tu sume khurafat semata-mata. 
Tapi betol jugak, kita hanya disuap dengan soalan pengiraan. Kira itu, kira ini. Calculate this, calculate that. Tapi kita jarang diuji dengan soalan kefahaman terhadap teori itu sendiri. 

Untuk apa kita belajar Fizik? Untuk mengira semata-mata? 

Mungkin. Memang semua yang berkaitan dengan Fizik itu perlukan pengiraan, tapi kalau pemahaman terhadap konsep dan teori Fizik itu sendiri kita masih lemah, layak ke kita digelar pelajar Sains Fizik?
Fizik itu sendiri merupakan satu teori fizikal yang punya explaination tersendiri, punya penjelasan panjang lebar bermula dari hipotesis,kemudian teori dan seterusnya aplikasi. Kemudian kita calculate.
Aku tawu ramai yang boleh mengira segala masalah bernombor Fizik. Ramai yang boleh skor paper yang bertulis. Namun bila kita keluar mencari kerja yang berasaskan Fizik jugak, berapa ramai yang terkandas bila ditanya soalan semudah aplikasi Graviti contohnya?

Ini bukan cerita dongeng. Ini bukan dugaan. Ini betul-betul maa~ Dengarlah rintihan hati penemuduga diluar sana. Result mahasiswa cantek,baek punya tapi bila ditanya soalan yang bukan pengiraan, terkial-kial, tergagap-gagap nak menjawab. Padahal soalan mudah . Aplikasi mudah. 

Dan bila mereka menjadi seorang pendidik, contohnya cikgu Fizik, masalah timbul bila nak explain teori kat anak murid. Believe me, it happens. Real story caught on tape. Woo propa gitu~ Nak bagi anak murid faham konsep Newton's Law pun susah sebab apa? Sebab cikgu tu sendiri tak reti nak explain. Cikgu tu sendiri terhegeh-hegehkefahaman konsepnya.  Einstein penah cakap, 

"kamu betul-betul faham sesuatu konsep bila kamu boleh membuatkan seorang nenek faham akan konsep tersebut. "


Ini bukan nenek, budak-budak freshie pun susah nak faham. Sebab yang sangat mudah, pemahaman terhadap teori tak mantap. 

Bagi aku , memang sebenarnya Fizik ni bukan sekadar boleh mengira panjang-panjang 2 , 3 helai kertas then dapat jawapan, tapi kefahaman terhadap teori tu yang penting. Sebab Fizik ni sesuatu ilmu yang sangat hebat dalam konteks aplikasi. Kan?  Dalam banyak-banyak benda di dunia ni, aku berani cakap yang mostly dicipta dari aplikasi hukum Fizik itu sendiri. Senjata, komputer, even selipar jamban pun dari aplikasi Fizik. Yang mana lagi licin, yang mana sesuai nak berlari-lari dalam tandas. 
Dan kalau kita nak aplikasikan sesuatu teori tu, 


WAJIBLAH MANTAPKAN PEMAHAMAN TERHADAP TEORI KAN~~



Mungkin ada yang tak setuju dengan aku. Bukan mungkin la, komform punya la ada yang tak setuju. Tak setuju yang teori yang kena mantap,bukan pengiraan. Berlainan mazhab dengan aku. Ahh, ada aku kesah?!

Ni sekadar pedapat aku. Bukan niat untuk aku rendahkan penggunaan Math dalam Fizik, apatah lagi membahagikan kasih sayang terhadap Mak dan Abah aku sendiri. Passion aku terhadap teori Fizik itu yang melebihi pengiraan tak bermakna aku melebihkan kasih sayang terhadap Abah dan mengabaikan Mak aku. Haha gedik gile.

Mungkin sebab aku tak terer Math, maka aku cuba untuk mantapkan teori aku. Mungkin. Bak kata orang dulu-dulu. kalau dah kurang yang itu, lebihkan la yang ini.. Tapi tu lah. Sedih jugak bila kita tak banyak boleh aplikasikan Fizik yang kita belajar sampai tersemat dalam darah yang mengalir satu badan ni. Kita hanya tahu untuk mengira, mengira dan mengira masalah yang diberi . Tapi kita tak mampu nak explain teori tersebut sebagaimana lancarnya kita mengira. Tapi tanpa Math, Fizik tidak boleh dibuktikan kesahihannya. Namun apalah ertinya kalau hanya sekadar pandai mengira tapi konsep tak faham kan.. Macam kau buat rumah bertingkat-tingkat, cantik design tapi base lantai kat dalam tanah tu anai-anai tengah makan.


Heww~ Nak tido lah. Dah pukul 3pagi. ZzzZZzzzZ~

2 comments:

anis . said...

bestnya kalo bole pkir ceni gak . ni baru btol2 bdk fizik enn . hhhee

SaYaLiYaNaSaiDi said...

hehe.. benda jadi kat diri sendiri,
tu bleh fkir cmtu.
=P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...