Saturday, March 26, 2011

SPM: gagal lulus jatuh bangun

Aku masuk tadika umur 6 tahun.
Kemudian masuk sekolah rendah SK Junjong dekat dengan kampung aku, lagi tepat, jalan depan sikit ja dari rumah Tokwan aku dulu. Darjah 1,2,3,5,6 aku kat sana. Darjah 4 takdak. Tak suka sebab kelas darjah 4 tingkat 4. Tinggi beb,mau kurus aku. So aku protes taknak masuk darjah 4, terus masuk darjah 5. Alhamdulillah permohonan pengecualian kredit aku diluluskan so takyah masuk darjah 4.

Lepas tu masuk sekolah menengah SMK Sultan Badlishah. Antara sekolah tip top la kat Kedah. Kira aku tip top jugak la masuk sekolah tu. Perasan tahap gaban. Sampai PMR aku lepak kat sekolah tu. Lepak je tak study. Budak paling banyak ponteng kelas rasanya. Aku tak tau la kenapa aku alergik sangat dengan kelas dan belajar. Alergik! Alergik! Dan alergik tu berlanjutan sampai sekarang. No komen. Cikgu jarang marah aku ponteng sebab aku comel.Ala-ala macam " OMG she is so cute I could die!" . Gila bayang sorang-sorang. Bukan macam tu ye adik-adik. Nak jadi kaki ponteng bermaruah kena ada taktik sendiri. Kena pandai cover. Aku bukan jenis ponteng suruh orang sign. Sendiri tanggung apa kau buat. Ponteng tapi result kena meleleh bai~ Pandai-pandai la adjust otak tu.

Habeh la kalau pengetua baca blog aku ni. Ajar anak-anak bangsa ponteng kelas. 
Alasan? 

"Ada orang hack blog saya."
Lalalalalala~


Lepas PMR tukar sekolah. SMK Junjong. Sekolah biasa ja tetapi mempunyai guru-guru yang luar biasa. Lebih dari 20 orang guru disana merupakan Guru Pakar. penulis buku rujukan, Guru Cemerlang dan sebagainya. Famous-famous dan hebat-hebat belaka. Ramai pelajar yang tak tawu.Kalau la mereka-mereka students ini tawu cikgu-cikgu depa hebat.........

Aku SPM ambik kat SMKJ ni la. Sekolah kampung ja oii sampai ada orang pernah cakap kat aku:


"Bodoh la hang ni Liyana. Dok sekolah top elok-elok,tukaq sekolah macam tu."

Terluka hatiku. Siyes. Tapi tak kesah la.. Yang penting bila ada spotcheck,handfon aku selamat sebab lari-lari masuk bilik guru,sorok dalam laci mak aku. Oppss~!! 

Kata-kata tu jadik macam semangat yang membuatkan aku bersemangat untuk semangat.

Ok je SPM aku dok kat sekolah tu. Rilek je sapu 12A.Wah riaknya nada~~ Skang ni Tuhan bayaq cash taw cik Liyana! Pengajaran disini, sekolah kampung atau bandar atau top atau bottom (oppss! salah pulak~) , sama ja. Yang penting pakai otak kat kepala atau otak kat kepala lutut. Tutttttttttttttttt....


Ahh sudah. Aku nak cite pasal lepas SPM. Tapi dah panjang lebar plak dah cite sebelum SPM ni.

Kepada adik-adik yang screw your SPM tu, rilek.Panas punggung tu memang,kecuali yang memang tak heran dah result macam ha ha ha teeetttttttt pun. Tapi caye la, akalu pandai pilih jalan dan tak pilih jalan hitam, memang boleh berjaya. Yang gempak masa SPM pun boleh kantoi masa kat Matrik or kat Universiti *terasa*.

Member akak (akak u olls~) ada je tak lulus SPM. Lepas tu beliau berniaga char koey tiew kat KL. Aleh-aleh gaji bersih 7k sebulan. Meleleh hingus akak dengar beliau cite taw. JPA pun sponsor aku 5k ja 1 sem. Mak,nak bukak gerai char koey tiew gak la. Huhu.
Tapi semangat dan minat kena tinggi la baru boleh berjaya. Then,masak kena sedap la. Kalau tak, bukan 7k sebulan, 7 minit berniaga dah kena tutup gerai.

Ada jugak sorang genius tu. Memang genius habeh tapi lepas SPM, sebab genius sangat so dye derhaka dengan mak ayah dye. Last-last sekarang jual roti canai je. Haa caye tak? Aku pun tak taw la, abah aku yang cite dulu. Caye je la dah abah aku yang cite. Nanti aku pulak jual roti canai. Huhu.
So in the nutshell, Liyana is nut. Gile.   =,="

*serius! serius! we are talking bout FUTURE dude! I mean, beb!*

Kesimpulannya, jatuh hari ini bukan bermakna lumpuh selamanya. Kadang-kadang untuk melangkah dengan lebih jauh atau melompat,kita perlu undur kebelakang sedikit,kan?

Gile tak caya aku boleh bagi ayat motivasi macam nih!
JOM MASUK USM!
nescaya jadilah kamu semua seperti saya.

 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...