Friday, March 11, 2011

PAMPERS vs LAMPIN

Dulu lampin. Sekarang pampers.

Zaman sekarang tak ramai dah yang pakaikan anak mereka dengan lamoin kan. Susah la nak kena basuh, I wanita bekerjaya tao~ Pampers sudah. Pakai buang. Easy go. Lagipun pampers cantik ada gambar itu ini. Comel je bila anak I pakai.

Pampers itu ini padahal aku nak cakap pasal politik.

Tapi kenapa Pampers dan Lampin?

Sebab bagi aku, politik ni macam pampers.

Awal-awal sebelum pakai, putih bersih suci je.

Bila dah pakai lama-lama kotor jugak. Terpalit dengan hancing kencing la, busuk najis la.

Terkencing terberak terkincit ter itu-ini.

Last-last kena tukar jugak. Tak boleh pakai lama-lama nanti baby kena ruam, sakit kulit dsb. Memudaratkan si pemakai.

Macam tu jugak la politik. Awal-awal suci la jugak. Perjuangan itu ini nak diperjuangkan. Tapi lama-lama, kotor jugak walaupun sedikit. Susah la untuk pampers kekal putih suci selamanya. Sedikit mesti terpalit kekotoran. Lepas tu kena la tukar politician yang baru. Tukar politik baru. Tukar kepada yang konon suci bersih.

Ada member aku cakap, kenapa pampers? Kenapa bukan lampin a.k.a?


Zaman sekarang,orang guna pampers ja. Tak guna lampin dah. Kalau guna pun maybe sedikit. Sesuai la dengan politik sekarang. Pampers senang nak beli dan pakai kalau ada duit. Macam tu la politik sekarang. ada duit semua jalan. Lampin tu mungkin politik zaman dahulu. Bagi aku zaman Merong Mahawangsa. Sebab kalau lampin kotor, boleh dibasuh dan dipakai semula. Macam politik dulu. Sangat setia pada Raja dan kalau tersasar dari landasan politik, boleh lagi 'dibasuh' .

Beza la dahulu dan sekarang.

Pampers dan lampin.

Tak setuju?

Aku punya suka la, blog aku~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...