Sunday, December 19, 2010

METAFIZIK vs FIZIK

Meta-bahasa merupakan salan satu aspek dalam bahasa.Meta-math pun satu cabang dalam matematik.METAFIZIK? macam sedap je kan bunyi.macam hebat pun ada.macam susah pun ada.macam-macam ada. first time aku dengar perkataan Metafizik masa sekolah rendah,kalau x silap la.aku ingatkan salah satu subjek fizik yang abah aku mengajar kat sekolah tu.dalam kereta otw nak g mana ntah,aku tanya.


"abah,metafizik tu belajar apa?"

berkerut orang tua tu.hehe.mencari explaination paling simple untuk budak sekolah kot.

"meta tu maknanya sebelum.fizik plak,sesuatu yang nampak.nature.so metafizik secara simplenya, sebelum sesuatu.disebalik.apa yang ada disebalik sesuatu.metafizik ni kalau study tinggi-tinggi,bahaya Along.sebab paling tinggi adalah macam mana organisasi universe ni bermula.siapa Tuhan."

xde la abah aku bagi ayat camni.aku olah nak bagi sedap je.aku buat-buat faham je la time tu tapi tertarik dengan statement "metafizik ni kalau study tinggi-tinggi,bahaya along." Aku ni lagi orang larang,lagi tergedik-gedik nak tawu.lagi nak explore.masa sekolah rendah dulu kawan-kawan cakap bawah dewan bekas kubur Jepun.ada hantu Jepun kat bawah dewan tu,jangan pegi main sorang-sorang.time rehat aku pegi tunggu nak tengok ada hantu ke x.haha.

berbalik kepada Metafizik,bagi aku metafizik ni sangat menarik.dari apa yang aku Googled, Philosophies secara tradisionalnya bermula dengan metafizik.metafizik ni macam satu teori asas yang meng'organise'kan alam semesta. Metafizik selalunya menjawab soalan :

"apakah nature kepada sesuatu realiti?"

menarik,kan? meta dalam bahasa Greek bermaksud over. disebalik. macam bila kita melompat melepasi sebatang kayu contohnya,kita akan dapat tengok dan discover benda yang ada disebalik batang kayu tu. Dikatakan metafizik ni bermula dari Aristotle, philosopher terkenal kurun terdahulu.kalau diteliti,hasil kerja Aristotle tidak semuanya berdasarkan teori.kita kena discover sesuatu yang ada disebalik karya-karya beliau.
aristotle


metafizik bukan fizik.bukan sains yang ada explaination yang rigid dan penuh teori.metafizik menjangkaui sifat semulajadi sesuatu.metafizik boleh membuatkan kita berfikir tentang the "true nature" of something.bagi aku jikalau sains menjawab persoalan "kenapa sesuatu terjadi?", metafizik menjawab "kenapa dan apa relevennya sesuatu itu terjadi?". ala-ala mencari essence kepada sesuatu kejadian.


jujurnya aku x tawu nak explain apa dah pasal metafizik ni.yang pasti,aku suka metafizik.abah pesan hati-hati dengan metafizik.jangan sampai melawan nature of beings.jangan sampai mencabar kuasa tuhan.jangan sampai hilang agama sebab minat.sebab tu aku belajar fizik.sebab tu aku belajar agama.fizik boleh explain sesuatu kejadian secara teori.secara saintifik.agama memberi kita landasan dalam hidup.agama memperingatkan kita tentang kekuasaan tuhan dalam pelbagai aspek kehidupan.gabungan agama,fizik akan menghasilkan metafizik yang sangat hebat dan indah.

will search and write more bout the nature of physics yang tanpa kita sedar atau tidak,ada dalam kehidupan seharian kita.


* giggles.aku suka metafizik! haha! *

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...