Thursday, December 16, 2010

HANTARAN: ribu-riban

Bulan Disember. musim cuti sekolah. bulan paling heaven masa kecik-kecik dulu sebab keje skolah xde.then katun banyak kat TV.bleh layan Kamen Rider, Power Rangers, Ultraman dan superhero hensem yang sewaktu dengannya tanpa gangguan.thehehe..tapi kadang-kadang kena pegi sidai kain.huhu.

Disember ni bukan budak-budak sekolah je seronok tak bertepian.love birds pun sama.bakal-bakal pengantin baru.bulan Disember ni bulan kahwin.kecik-kecik dulu rajin la ngikut arwah tok pegi kenduri kawen.nak tengok pengantin.suka tengok baju pengantin.lawa.lepas tu dapat bunga telur.kumpul banyak-banyak boleh guna time aku plak kawen nanti.haha kedekut syial~ lepas tu kadang-kadang berangan aku pulak yang kawen.ceh~

bila cakap pasal kawen,part paling best adalah hantaran.aku suka tengok hantaran kawen gak dulu.senang cakap pasal kawen semua aku suka.hantaran ni macam-macam jenis de.macam-macam style.lawa-lawa plak tu dowang gubah.kejap duit jadi bunga.kejap coklat jadi rama-rama.kejap kain pelikat jadi kapal Titanic.pertembungan dua budaya.ahaha.fuhh,gile kreatif la senang cakap.nak je aku songlap satu bawa balik simpan kat rumah.
lagi best pasal duit hantaran.uuuu mau ribu-riban kan.bestnya kawen dapat duit banyak.haha.dari pe yang aku lihat,orang kita ni suka letak duit hantaran tinggi-tinggi.sampai de orang cakap nak jual anak.uhh ye ke?lagi satu,sape lagi tinggi hantaran dye lagi hebat.pulak dah.

penah jadi kat kampung aku.satu grup bukan jejaka atau erti kata yang lagi senang,makcik-makcik bersembang.aku pun curik-curik la dengar.ni yang best bila selalu tolong orang masak.di samping menaikkan saham sebagai menantu pilihan,aku boleh dengar makcik-makcik ni mengumpat mengata.then aku publishkan dalam blog bagi semua orang baca.haha.glemer la makcik-makcik tu pasni. ok back to the story. makcik-makcik tu bercerita pasal hantaran. anak orang tu RM2000 je. eh eh,anak si XXX tu,hantaran RM 7000 padahal belajar takat SPM je.keje pun keje kilang je.pastu sorang lagi menyambung, :hantaran kami mahal lagi..:
eceh~ RM7000 dan seringgit mungkin? daaaa~

sumpah best gile time dengar mereka-mereka ini bercerita sampai muncung mulut-mulut.ekspresi muka toksah cakap la.senget sana,berkerut sini.memang semangat abeh la. time tu aku sekolah lagi.x bape ambik pot pasal kawen-kawen ni.konon la kan.haha.terfikir jugak,kenapa hantaran nak mahal-mahal? kenapa nak menunjuk-nunjuk bape hantaran dapat? ribu je kot.bukan juta pun.pas tu semua orang dapat je kot duit hantaran time kawen.nak bising-bising apa de hal?
pastu aku tengok artis-artis kawen.perghhh hantaran puluh-puluh ribu, ratus-ratus ribu hengget pun ada.mak aii banyak tu! best gilo isteri dowang dapat duit banyak-banyak camtu. xpun kawen dengan datuk-datuk kaya.dapat jugak duit hantaran banyak-banyak.heaven! tapi?
bape kerat je yang kekal..kawen letak harga tinggi-tinggi tapi lepas tu cerai berai.tunggang langgang.ustaz aku cakap dulu,kawen hantaran tinggi-tinggi ni belum tentu menjamin kebahagiaan.sebenarnya moderate marriage lagi berkekalan sebab dilandaskan dengan keikhlasan.amin..

then tengok pulak jenis-jenis hantaran yang diberi.kalau zaman dulu-dulu,bagi gula.garam.bahan-bahan untuk kesinambungan hidup.then maju sket,bagi benda macam-macam.sekarang? fuhh..hantaran iPhone,netbook,laptop,kasut jenama itu ini.PDA,handfon canggih manggih.sesuai dengan zaman moden la katakan.mengikut peredaran masa dan zaman.meminjam kata-kata Kak Siti, :
hantaran akak nanti 3 dulang je x nak banyak-banyak. 1 dulang kunci kete.kete pun mini je.mini apa? Mini Cooper. dulang kedua,geran tanah. dulang ketiga, kunci rumah.
hebat la Kak Siti! haha!

hantaran masa depan? ntahlah.pendapat aku,kalau harga gula,minyak,tepung semakin naik, mungkin masa hadapan hantaran kahwin mintak benda-benda tu je.haha.makin mahal la katakan.dari kau bagi aku iPhone baik kau beli gula kat aku.thehehehe~~

hantaran aku?

wah tiba-tiba besar kan.siap bold lagi kaler merah.hehe. xnak banyak-banyak jugak rasanya.RASANYA.boleh bertukar fikiran disaat-saat akhir.hehe.
duit hantaran,mak uruskan. aku nak TELESKOP, lagi afdhal kalau dapat balai cerap 1.

lalalalala~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...