Sunday, June 5, 2011

LOSER

Home Sweet Home.

Sweet sangat aku hari ni kan. Dah lama tak balik rumah and now I'm home. Mak takdak, ada program sukan rasanya kat pulau apa ntah kat Pahang. Pardon my Geography. Huhu. Yela mak aku antara coach bola jaring terkemuka kat Malaysia ni. Aku je dok terhegeh-hegeh main badminton.


Sesampainya kat rumah, wow! Bayangkan sendiri la rumah berpenghuni 2 jejaka bawah umur dan makhluk berbulu takdak akal hampir 10ekor. Pengsan aku tengok and I end up kemas rumah dari pagi tadi sampai pukul 5.30petang tadi. Itu pun to be continue tomorrow. Mak,cepat la balik huhu~~


Pukul 9pagi aku nak start masak. Sebab malas terlampau nak pegi kedai aku hentam ja masak apa yang ada dalam fridge. Dan sebab malas jugak la aku nak try guna perencah segera yang ada dalam rumah tu. Aku sangat loser when it comes to instant thing. Maggi pun kadang-kadang aku fail.



First sekali, aku tengok ada kari dalam tin. Wow! Then masak black pepper pun dah ada yang segera. Masak merah ayam pun ada yang dah siapkan kuah dalam peket. Just heat then tambah ayam ja. Wah~~ memang moden gila la sekarang ni. Sesuai la dengan wanita-wanita yang sibuk sekarang ni. Mesti semua nak cepat.



Aku dulu pernah try masak merah ayam yang peket tu. Ceh,hancus~ Tapi everyone deserves a second chance kan? So tadi berbekalkan azam dan sedikit rasa malas di dada, aku ambik la perencah segera masak merah ayam jenama xxx. Dengan teliti aku baca arahan kat belakang tu.

350gm ayam? Reneh? Bla3~~


Aaarghhh! Tak paham! Yes I am a loser (again) when it comes to instruction! Tak tau pasai pa tapi memang menggelabah bila baca arahan memasak kat mana-mana peket pun. Buku resepi lagi la. Tapi baca lagi slow-slow mana taw tiba-tiba sampai hidayah untuk aku faham.


Fuuuuuuuuccccccchhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!


Sekali lagi menggelabah tak paham. Hoi!! Apa yang kau nak dari aku wahai perencah segera??!!! Apa yang kau tak puas hati dengan aku???!!!

Demn. Last-last simpan balik then back to basic. Masak sup, kena blend la rencah-rencah dia. Nak masak tomyam, aku akan blend cili, bawang, tomato segala. Nak masak kari kena giling segala rempah. .Ok yang kari tu memang tipu. Guna serbuk kari ja~ Dan untuk masak merah, kena la blend cili kering, bawang segala. Nasib baik masak tiram aku reti guna sos tiram tu kalau tak jenuh nak deep sea diving semata-mata nak cari tiram dan proses sendiri bila nak masak.


It takes time but kalau dah biasa tak kesah dah. Nampak sangat aku minah kampung. Tak moden T~T


Tapi bila family nak makan, adik-adik aku tanya,


" Mana satu yang guna perencah segera? We won't eat that. We wannit original yang Along masak.."


Ohh... Sob sob sob.. ada jugak yang menghargai kekampungan aku..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...