Tuesday, April 19, 2011

VIDEO TEBARU GADIS BUNUH DIRI!


Lately asal aku online chat Facebook ja, tiba-tiba naik chat yang macam-macam benda tak masuk akal siap dengan link nak suruh kita klik kalau nak tengok atau ayat pendeknya, SPAM.

Tengah-tengah sedap chat dengan secret admire aku, BOOM!! ( bunyi pop-up chat aku. Dasyat tak?)

“OMG this girl killed herself after her dad watched her webcam video! www.liyanacomel.com
 

“OMG i tak boleh pecaya la minah ni bunuh diri lepas salah antar text kat ayah dia pasal dia punya first time! Klik www.liyanabijak.com untuk lihat.”


“This guy commited suicide! Watch his suicide video now www.liyanahebat.com !”


“Tolong top up kan RM50 kat no baru ayah 012-3456789. Ini no baru ayah,ayah lagi di balai polis ada masalah.Jgn call,nnt ayah call balik. Ayah guna no polis ni..”

Eh, yang last tu bukan. Yang tu pun lagi satu haprak macam cerdik sangat pekena orang macam tu. Wey aku panggil ayah aku ABAH la. And abah aku tak guna Maxis. Hek eh~!

Ok sudahlah marahkan orang yang tak malu mintak top-up free tu. Dah la tak hensem, nak mengaku abah aku pulak. Ntah apa-apa ja.

Berbalik kepada chat spam tu, aku pelik gak macam mana la kan ada orang boleh klik jugak link tu.Sekali baca pun dah tawu it is spam. Merapu. Dan akan menyusahkan hidup orang lain yang nak chatting dengan aman. Hey aku guna chat Facebook je taw untuk stay connected. Laki aku tak suka mesej.  Tolong la respek sikit. Huhu.  Tetibe kan~

Tengah-tengah makan nasik tadi, teringat satu movie yang aku penah tengok. Apa benda tah tajuk dia. Untraceable kot. Yep, Untraceable. Movie ni tentang pembunuhan online. Psiko ni dia kidnap someone,then torture mangsa tu online. Dipancarkan khas untuk anda. Lagi ramai view, lagi cepat mangsa tu mati. 3 orang kot mati sebab these real,3D,moving breathing eathing laughing mating objects called PEOPLE  keep on viewing although has been warned yang lagi ramai view,lagi cepat mangsa tu mati. Rupanya yang bunuh online tu anak sorang lelaki yang bunuh diri sebab tekanan hidup dan video ayah dia bunuh diri tu tersebar merata-rata,siap free view oleh TV tempatan lagi. Anak lelaki tu kena tekanan emosi sebab video ayah dia bunuh diri tersebar. Tadi aku tengok balik movie tu. Isk isk isk nak nangis. Sedih~

Sedih kenapa? Part mati sebab terbakar la, kena rendam dalam sulphuric acid la memang menyayat hati. Tapi lagi sedih bila lagi diwarning yang every views will speed up the death process, lagi ramai nak view. Tak kesah pun mangsa tu mati ke tak,asalkan nak tengok. Lepas mangsa mati, ramai-ramai send takziah la hape la. Tak sedar diri yang mereka sendiri are the killing machines. Lagi sedih bila download and sebarkan videos dah jadi benda yang biasa walaupun video tu tentang aib seseorang.

Kat Malaysia ni sebagai contoh, suka sangat download those cheap self-making 3gp videos. Buat koleksi la apa la. Lagi satu video macam ni cepat sangat tersebar. Suka sangat share video-video yang memalukan mana-mana pihak. Memang kita yang menonton kadang-kadang tak rasa apa-apa, just nak isi leisure time tetapi tak ke kita fikir apa yang si mangsa rasa? Malu yang dowang terpaksa tanggung? Tak pun keluarga mereka? Memang itu salah dowang buat video-video macam tu tapi kalau dowang dah insaf ,tapi bila kita dengan bangganya share sana sini video tu, dowang tertekan,malu,dan lastly hilang pertimbangan sampai bunuh diri, how? Kita nak take responsibility ke atas kematian tu?

One more, video macam jatuh bangunan ke, bunuh diri ke, kena bunuh ke, suka sangat nak share. Permintaan nak download gila tinggi. Seronok sangat tengok ramai-ramai lepas tu sebut “ Whoaaaa!!! Bapak ah gile terjun ! Gile ahh bunuh diri!”
Memang la mangsa dalam video tu dah mati tapi tak fikir ke ahli keluarga dowang tersiksa bila video tersebar? Apa perasaan seorang anak bila video ayah dia kena bunuh tersebar contohnya? Korang suka ke famous sebab video family sendiri dibunuh,bunuh diri? Tak rasa ke how does it feels to be hurt emotionally?

Aku pernah dapat video Saddam Hussien dihukum gantung. Terus delete lepas tengok sekali. Aku pun pernah dapat satu video kena bunuh. Semua dari emel. Dapat link ja, klik terus keluar. Delete jugak. Untuk apa aku nak sebarkan video macam tu? Nampak sangat tak hormat maruah orang lain. Korang suka ka orang lain tengok video korang sendiri kena bunuh,seksa?

Kenapa tiba-tiba aku nak hangin walhal Quantum Physics tak habis study lagi?

Sebab melihatkan spam chat still ada lagi, maknanya orang kita still klik link yang konon video orang bunuh diri la, kena bunuh la. Isn’t it pathetic?  I don’t know. This is just my opinion. What I feel.
Apalah salahnya view je video klip Rebecca Black , tak pun Justin Bieber. Walaupun bakal digelar looser tapi looser lagi orang yang sebar,download video yang aku hangin kat atas tu. Aku taw manusia ni memang sifat semulajadi sangat curious. But sometimes curiosity kills. Kan?

Ntahlah. Pendapat aku je. Takyah nak buat fanpage benci aku pulak. Aku dah cukup famous.

ZzzzZzzz~



2 comments:

Chef Az said...

kenapa gambar hafiz besar? gambar aku xda? link aku pon xda? hahahaha

HD Horizon said...

"Tolong top up kan RM50 kat no baru ayah 012-3456789. Ini no baru ayah,ayah lagi di balai polis ada masalah.Jgn call,nnt ayah call balik. Ayah guna no polis ni..".....<<ayat nih!! cm pnah tengok..haha~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...