Monday, November 14, 2011

I WONDER < PHYSICS VERSION>

 Pukul 1 pagi. Ding dong.

Macam dah lama tak menaip. Sebenarnya ada banyak drafts tapi mostly type sekerat jalan sebab tengah-tengah menaip, feel tu hilang. Ewah~ Kalau abes karang pun nak post rasa macam salah timing. Dan takdak feel nak post. Artist ni, artist kalau buat benda jiwa-jiwa macam ni!

Ok sambung. Entri ni more to science students la, especially student Fizik macam aku ni. We learnt lotsof things, dan yang buat Fizik sangat cool adalah we can explain things. Having a father as a Physicist, dari kecik lagi aku dah tertarik dengan Fizik sebab semua, or mostly "Kenapa" yang aku tanya, oyeah Abah boleh explain. Fizik explain almost everything. Ngehehehe.

Well bila kita belajar benda yang teori dan ada terms yang tertentu, kadang-kadang macam nak tegur bila berada dalam situasi macam ni:

1. Bila orang cakap steam instead of water vapour, or just awan. Its water vapour my dear, water vapour!!! *sarcastic*

2. Bila tengok painter or artist melukis dan mewarna warna pelangi, and they put the colours in the wrong orders. Eerrhhh~ Rasa nak pi habaq yang Michael Jackson tralalalala *nimonik warna pelangi*. Salah turutan tu, salah. Violate hukum Fizik ni bang!

3. Bila buat eksperimen dalam lab, kadang-kadang result yang aku dapat memang rasa nak bom ja lab tu. Atitud orang bodoh sombong taknak mengaku sendiri yang tak reti haha. Aku berlakon ja ni,mana ada nak bom-bom ni *takmau jadi bodoh sombong*. Tapi kenapa kadang-kadang result hampeh sangat? Sampah pun malu nak mengaku sedara bila tengok value yang lari benor. Masa nak buat discussion berjela-jela explain. Satu benda yang aku nak tulis is efek gravity bulan. Kalau air di lautan pun sang bulan boleh pasang surutkan, tak mustahil eksperimen aku sang bulan tak campur tangan. Aha gile.

Teori fizik yang dulu-dulu bagi aku sangat suci. Ewahh~ Tapi kadang-kadang penambahbaikan yang dibuat .... Ahh! Baca contoh bawah ni jela. Tension aku fikir mende ni.

3. Benjamin Franklin adalah physicist yang discover electricity. Yay him the genius yang boleh buat aku surf internet, tengok tv, seterika tudung, cas bateri handfon dll. 
TAPI, sapa yang cipta meter letrik? Aku tak kan google pasal ni sebab I will hate him/her for the rest of my life. Joy killer.

Dan satu benda ni.

4. Udara panas naik atas, udara sejuk turun bawah. Tapi kenapa lagi tinggi kita naik, udara makin sejuk?
Aha. Mesti ada explaination tapi malas la nak carik. Biarkan benda ni buat aku rasa aku boleh pertikai hukum fizik. Biarkan aku rasa hebat sorang-sorang. Jangan ganggu hidup  aku *tetiba.



Hehe.

bye.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...