Wednesday, November 23, 2011

PERGI

Hai. Hari ni aku beli surat khabar Metro.

Intro paling pelik aku pernah buat. Tapi sebab beli surat khabar ni jugak la aku tersentuh sangat-sangat. Pertama bila baca berita suami ikat isteri kat kipas siling lepas tu putarkan. Sial punya lelaki. Kalau mati isteri kau tu, abes la tak sempat mintak maaf. Selamanya tak diampunkan. Yang ni bikin aku emo. Puihh!

Kedua, isteri meninggal depan mata suami. Isteri digilis, diseret depan mata suami semasa suami on da way hantar isteri pergi kerja. Chinese couple.  Aku yang baca pun tergamam. Lagi tergamam dan tersentuh bila gambar penghias berita adalah gambar si suami teresak-esak menangis tepi mayat isteri. Oh my. Aku touching gila.

Sayangnya uncle tu kat isteri dia. Kesiannya kat uncle tu. Beruntungnya, bertuahnya auntie tu punya suami macam uncle. Punya suami yang ada disisi sampai akhir hayat. Punya seseorang yang menangisi pemergian walau ditempat awam. Bertuahnya auntie. Bertuah sangat-sangat.


Aku memang sangat suka tengok old couple. Old couple is so sweet and adorable. Dan aku sangat tak boleh tengok orang sedih sebab kehilangan orang yang dia sayang. Dah banyak aku tengok, dah banyak kali bahu aku pinjamkan untuk mereka-mereka  yang hilang orang tersayang.

Tak sanggup.

Hilang mati tak berganti. Kalau berganti pun tak mungin sama dengan yang dulu.


Tapi beruntunglah kalau kita tinggalkan dunia ni dengan penuh kasih sayang. Beruntunglah kalau pemergian kita ditangisi, diingati.

Kalau kita berada dipihak yang kehilangan, biarlah bila kita hilang sesuatu yang kita sayang, kita hilang tanpa rasa ralat. Faham maksud aku?

I mean, biar hilang tanpa sesal yang kekal. Pengaruh aku tengok cerita sedih leleh-leleh, memang menyesal sangat-sangat kalau kita hilang seseorang bila kita tersakitkan hati dia, terpunahkan impian dia, atau bila kita abaikan dia.

Aku tak tawu la orang lain tapi kalau aku, aku memang menyesal kalau

1. Orang mintak tolong dan aku abaikan. Tiba-tiba dia dah tak ada. Ralat. Ralat sangat.
2. Aku marah-marah, tiba-tiba yang dimarahi pergi. Menyesal. Menyesal.

Tapi paling-paling menyesal kalau orang mengadu sedih lelah, diabaikan, kemudian dia hilang mati.
Lagi menyesal kalau dia hanya mengadu raih semangat untuk terus hidup. Kita abaikan. Dia pergi. Menyesal sangat-sangat. Kalaulah perhatian yang diberikan sekadar seminit dua boleh naikkan semangat dia berjuang untuk hidup.


Menyesal la kalau jadi macam ni. Sebab dah takda waktu untuk mohon ampun. Dah takda peluang untuk buat dia rasa dihargai. Bayangkan seseorang tu pergi dengan rasa kecewa, hampa.

Dan bayangkan kita yang berdosa tak sempat mintak ampun.

Alah apa aku merepek ni.
Babai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...